UNIT 7 : STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN



PENYUSUNAN BILIK DARJAH

Penyusunan bilik darjah amat penting dalam situasi pembelajaran pelaajr, keadaan ini dapat menggalakkan atau menghalang sesuau pembelajaran.

JENIS BILIK DARJAH

  1.  Bilik darjah tradisi
  2. Bilik darjah mata pelajaran pendidikan khas
  3. Bilik darjah terbuka
KLASIFIKASI SUMBER PEMBELAJARAN

  1. Sumber asas
  2. Sumber bukan elektronik
  3. Sumber elektronik
  4. Sumber yang bercorak pengalaman
FAEDAH RUTIN BILIK DARJAH

Alat bantu mengajar mempunyai lima tujuan :
  1. Memberi rangsangan
  2. Menjelaskan penerangan
  3. Menjimatkan masa
  4. Mempelbagaikan kegiatan
  5. Menyeronokkan pelajar
JENIS INTERAKSI BERCORAK LISAN

  1. Interaksi sehala atau tradisional
  2. Interaksi dua hala antara guru dan murid
  3. Interaksi dua hala antara murid dan murid
  4. Interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid
  5. Interaksi komputer
SUSUNAN FIZIKAL BILIK DARJAH

  • Melibatkan unsur fizikal bilik darjah
  • Menggalak atau menghalang P&P
  • Guru berperanan menentukan suasana fizikal
  • Perancangan dan penyusunan ini melibatkan mengorganisasi, merancang dan penggunaan ABM, APD dan sebagainya.


Comments

Popular posts from this blog

UNIT 10 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

UNIT 13 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

UNIT 3 ORGANISASI DAN KEPIMPINAN